In Biblie, tanarul David, viitor rege, se lupta cu uriasul Goliat in Valea Elah, din apropierea orasului Sha’arayim. Sfanta Scriptura povesteste cum israelitii au fost atacati de un neam razboinic, filistenii, care se bucurau sa il aibe printre ei pe uriasul Goliat, un razboinic cum nu se mai vazuse, bine  dotat si inarmat. Goliat a cerut un barbat dintre israeliti cu care sa se infrunte , iar lupta dintre ei sa fie decisiva pentru cele doua armate, convins fiind ca nu avea decat de castigat.
Pastorul David, un tanar simplu si credincios, antrenat la folosirea prastiei in lupta impotriva lupilor care ii atacau oile, si-a exprimat dorinta de a  lupta singur cu Goliat. Evident uriasul l-a privit cu dispret caci nici el nu dorea o victorie atat de simpla. Insa David, convins ca Dumnezeu il va ajuta pentru a-si apara neamul, a insistat si a fost acceptat . Cand lupta a inceput, David,  iute de fire,  si-a scos prastia si l-a nimerit pe urias drept in frunte, prabusindu-l la pamant.
Dupa omorarea dusmanului, adolescentul David trebuia sa ii taie capul uriasului, ca pe un trofeu si o dovada a faptelor sale.

1. David al lui Donatello – 1431

Prima statuie nud italiana a fost realizata de Donatello pentru Cosimo Il Vecchio la varsta de 45 de ani (1431).  Initial asezata in Palatul Medici , astazi o puteti vedea la Muzeul Bargello. Statuia reprezinta inceputurile Renasterii, iar Donatello pleaca de la legenda biblica pentru a reda propria expresie filosofica si poetica a personajului.

David poarta doar o palarie florentina – element vestimentar des intalnit la cetatenii orasului – , impodobita cu flori si cizme inalte,  dovezi ale elegantei sale ( si prin aceasta ale preocuparilor florentinilor pentru eleganta ).

El are un trup adolescentin, armonios, o atitudine relaxata – sta cu o mana in sold – , avand cu forme delicate, usor efeminate. Statuia nu socheaza prin nuditate, ci farmeca prin gratie si aer aristocratic . Expresia ingandurata definesc poetul si filosoful mai degraba decat omul de actiune.

In mana stanga are prastia – cu care l-a ucis pe Goliat – si in mana dreapta sabia – cu care i-a taiat capul . La picioarele sale se afla capul lui Goliath, foarte realist realizat, dar ascuns sub scut – nu actiunea in sine e importanta ci meditatia eroului. David nu isi manifesta orgoliul de victorios, ci doar cugeta asupra vietii.  El nu este violent. Parca nu ar fi fost un conflict, parca David ar fi strain de capul de la picioarele sale.

Sabia in care el se sprijina pare mai degraba un semn aristocratic decat o arma de ucidere.

Statuia este una dintre cele mai frumoase si rafinate opere ale Renasterii si ale sculpturii universale.

David_Donatello

2. David al lui Verrocchio – 1476

Statuia a fost comandata de Lorenzo si apoi Giuliano di Medici, in prezent se afla la Muzeul Bargello, ca si celalalt David.

Comparandu-l pe David cu statuia realizata de predecesorul sau Donatello, se observa transformarile suferite de societatea si arta florentina. Este vorba despre o noua interpretare prin atitudinea pe care o sugereaza eroul legendar.

Ca si la Donatello, Verrocchio relateaza momentul final al actiunii, invingerea uriasului. Dar, spre deosebire de adolescentul David reprezentat de Donatello, acum este florentinul tanar, provocator, cu un suras cinic  in coltul buzelor-pe care se pare ca l-a preluat si Leonardo, elevul lui Verrrocchio, in varianta de suras misterios. Acest David are totala incredere in sine. Sabia e tinuta agresiv, chiar e gata de actiune. Capul uriasului este vizibil , asezat demonstrativ. Trupul este incordat, atitudinea este energica, virila.  Este opusul spiritului pasiv si meditativ creat de Donatello.

Prin atitudinea sa mandra (cu o mana in sold si sabia libera in cealalta mana) se ilustreaza ideea intelectualului care invinge nu prin forta bratelor, ci cu ajutorul mintii. Personajul spiritualizat, este simbolul aristocratiei care este dominata de rafinament, lux si cultura.

verrocchio David

3. David al lui Michelangelo 1501-1504

David apare ca un personaj plin de energie şi forţă, chipul minunat finisat şi privirea îndreptată către stânga îi conferă un aspect hotărât şi brav.Fiinta desavarsita , expresie a tineretii artistului reprezinta armonia deplina intre frumusetea fizica si cea spirituala, expresia suverana a omului,  echilibrat, cu incredere deplina in fortele proprii.

Cioplit într-un bloc de marmură având o înălţime de 5,5 m aflat in Piazza Domului, personifică forţa şi siguranţa. Pe 8 iunie 1504, dupa lungi chinuri la transport, David este asezat in Piazza Signoriei. Azi , originalul se afla la Academie , iar cele doua copii celebre in Piazza Signoriei si Piazza Michelangelo. David este una dintre emblemele Florentei asa ca il veti gasi pe la toate tarabele .
david-michelangelo

Share and Enjoy:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Turn this article into a PDF!
  • Twitter
  • Yahoo! Bookmarks
  • BlinkList
  • Blogosphere News
  • E-mail this story to a friend!
  • LinkedIn
  • Yahoo! Buzz